Weetjes over Eindhoven Airport

Gebruikers vliegveld

Het vliegveld wordt gebruikt door Vliegbasis Eindhoven, Eindhoven Airport en de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen

Militaire luchthaven

Eindhoven Airport maakt gebruik van de start/landingsbaan, verkeerstoren, brandweer, meteodienst en vogelwacht van Vliegbasis Eindhoven. Dat komt omdat we gebruikmaken van een militaire luchthaven.

Welschap

De luchthaven heette niet altijd al Vliegbasis Eindhoven (de militaire deel van de luchthaven) en Eindhoven Airport (het civiele deel van de luchthaven). Vroeger heette de luchthaven Welschap.

Schiphol Group

Eindhoven Airport is onderdeel van ‘het bedrijf Schiphol’. Behalve Amsterdam Airport Schiphol horen in Nederland ook Rotterdam-The Hague Airport, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport en dus Eindhoven Airport bij de Royal Schiphol Group. Deze group heeft ook aandelen in Brisbane Airport en Groupe ADP.

Terminal en meer

Eindhoven Airport heeft een terminal, parkeergarages en is eigenaar van hotel Tulip Inn Eindhoven Airport. Dit hotel telt 120 kamers.

Panoramaterras

Eindhoven Airport heeft een prachtig panoramaterras bij de terminal dat bereikbaar is via de roltrap naar de eerste verdieping. Je kunt genieten van een prachtig uitzicht. Wil je vliegtuigen spotten of zien wat er allemaal gebeurt op ons platform? Dan is het panoramaterras de perfecte locatie. Het panoramaterras is gratis toegankelijk en iedere dag geopend tijdens de openingsuren van de terminal. Let op: bij slechte weersomstandigheden kan het panoramaterras gesloten zijn.

Voormalige luchthavengebouw

Het voormalige luchthavengebouw met verkeerstoren in de wijk Meerhoven in Eindhoven is omgebouwd tot lunchroom.

Start/landingsbaan

De start/landingsbaan is 3000 meter lang en 45 meter breed.

Geen nachtvluchten

Eindhoven Airport is in de nacht gesloten want er wordt dan op/vanaf Eindhoven Airport niet gevlogen. Natuurlijk kunnen passagiers die vroeg in de ochtend gaan vliegen of later op de avond aankomen een kamer reserveren in hotel Tulip Inn Eindhoven Airport. Dat mag natuurlijk ook als je op een ander tijdstip vliegt of helemaal niet gaat vliegen.

Tegen de wind in

Vliegtuigen starten en landen zo veel mogelijk tegen de wind in. Dat is nodig om bij een bepaalde snelheid omhoog te komen. Dit noemen we een lift. Het ontstaat door drukverschil tussen de lucht die boven en onder de vleugel langs gaat (hogere druk onder de vleugel en minder druk daarboven). Het vliegtuig wordt dus als het ware opgetild. Daarom heeft een vliegtuig ook flaps. Dit zijn vleugeldelen die piloten kunnen uitzetten om het vliegtuig bij start en landing al voldoende lift te geven. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte hij nodig heeft. Hetzelfde principe geldt ook voor de landing van een vliegtuig. Met de wind mee kan een vliegtuig weliswaar landen, maar dan mag het niet harder waaien dan zeven knopen (een knoop is 1852 meter per uur). Als een vliegtuig te veel wind mee krijgt, dan landt het met een te hoge snelheid. Het vliegtuig remt dan minder goed en kan voorbij het einde van de landingsbaan komen.

Onweer en bliksem

Als er dichtbij Eindhoven Airport (binnen 5 kilometer van de luchthaven) onweer is, wordt er niet gewerkt op het platform. Dan worden er geen trappen aan het vliegtuig geplaatst dus dan kun je niet in of uit het vliegtuig stappen. Ook worden er dan geen koffers in of uit het vliegtuig geladen. De reden hiervan is dat medewerkers en passagiers zo niet in gevaar komen vanwege bijvoorbeeld blikseminslag.